بررسی سنگ تراورتن

مقدمه

سنگ تراورتن : در این مقاله قصد داریم کلیه کاربرد ها و ویژگی های یک سنگ ساختمانی را برشمریم. با ما همراه باشید.

معرفی

سنگ یک ماده طبیعی است که از معادن استخراج می شود و در ساخت و ساز کاربرد دارد. از دوران پیش از تاریخ سنگ برای
ساخت اجزای مختلف ساختمان ها مانند پیها، دیوارها، درگاه ها، کف ها، سقف ها و … استفاده می شده است.

 

کاربرد

این ماده برای ساخت پل ها، سدها و …کاربرد داشته است.

سنگ تراورتن سنگ هایی که برای ساخت و سازهها استفاده می شوند به نام سنگهای ساختمانی شناخته می شوند.

 

سنگ ها به تدریج کاربری خود به عنوان مصالح ساختمانی را به دلایل زیر از دست می دهند:

 

 

۱ .ساختمان های مهم امروزی از فوالد و بتن مسلح ساخته می شوند، زیرا این مصالح سبکتر، قوی تر و بادوامتر هستند.

 

۲ .مقاومت سازههای ساخته شده از سنگ را نمیتوان به صورت منطقی و مانند ساختمانهای ساخته شده از فوالد و بتن
مسلح تحلیل کرد. سنگ تراورتن

 

۳ .امروزه مصالح مناسب تر، بادوامتر و با اجرای راحت تر در دسترس قرار دارند.

 

۴ .سنگ در دشت ها ارزان نیست و به طور معمول آنچنان در دسترس نمی باشد.

۵ .شکل دادن به سنگها زمانبر است و باعث میشوند که سرعت ساخت و ساز پایین بیاید.

پولیش سنگ تراورتن

ساب یا پلیش(polish)

چنانچه سنگ بعد از طی مرحله برش وارد دستگاه ساب شود فرآیند پلیش آغاز می‌شود. ساب یا پلیش در سنگ‌های مختلف شیوه‌ها و دستور العمل‌ های متفاوتی دارد.

 

ساب در گرانیت و چینی

 

ساب در گرانیت و چینی کاملا یکسان است و سنگ فقط با لقمه ساب‌های طراحی شده سابیده و براق می‌شود ولی در مرمرها و مرمریت‌ها قبل وحین ساب بضا نیاز است که کارهای خاصی روی سنگ انجام شود.

چنانچه دستگاه اصطلاحا خرد باشد باید قبل از ورود به دستگاه ساب توری زرین شود به این صورت که پشت سنگ مرمر یا مرمریت را با یک شبکه توری و ماده‌ای که به زرین یا چسب توری معروف است می‌چسباند این کار باعث می‌شود سنگ استحکام و یکپارچگی خود را حین عمل ساب و بعد از ان حفظ کند.

 

سنگ مرمریت گاهی بعضا دارای ترک‌های ریز و سطحی و یا سوراخ‌های کوچکی است و به همین خاطر باید رزین شود این ماده پر کننده متفاوتی دارد که به آن‌ها اشاره خواهد شد.

 

به تشخیص مسئول فنی کارخانه سنگ مرمر و مرمریت با پرکننده و محافظت کننده مخصوص آماده برای ساب می شود و پس از ساب به ابعاد مورد نظر برش می‌خورد.

 

فرایند ساب در سنگ‌های تراورتن عملی وتخصصی و علمی و تجربی و هزینه بر است لذا باید دقت لازم در آن به عمل آید.

سنگ تراورتن اساسا متخلخل است چنانچه خواسته باشیم سوراخ‌های آن را پر کنیم تا در سنگ نهایی خلل و فرج دیده نشود باید متوسل به روش‌های خاصی شویم ابتدای ورود تراورتن به بازار برای این کار بعضا از پارافین هم رنگ شده با سنگ استفاده می‌شد که به آن بتونه شمعی می‌گویند توضیح این‌که سطح تراورتن ساب خوره را با پارافین رقیق شده می‌پوشانند.

 

وقتی پارافین‌های با حرارت مستقیم شعله روان شده و در سوراخ‌های سطح نفوذ می‌کرد و خشک می‌شد اضافه آن را با کاردک جمع می‌کردند بدیهی است این روش پر کردن خلل و فرج تراورتن یک شیوه آشکار از تقلب و یا کار قلابی است

خوشبختانه در حال حاضر کمتر دیده می‌شود چرا که این بتونه‌ها با قرار گرفتن در معرض آفتاب و سرما و گرما روی سنگ جاری می‌شوند و سطح سنگ را کثیف و زشت می‌کنند و در ضمن فاقد مقاومت کافی هستند.

برای تشخیص این بتونه می‌توان از یک جسم نوک تیز استفاده کرد به این صورت که اگر این جسم را در سوراخ پر شده تراورتن فضشار دهید و در ان فرو برود مشخص می‌شود که این سوراخ با بتونه پر شده است چرا که روش‌های دیگر پر کردن سنگ این قدر راحت تسلیم یک جسم فرو روند نمی‌شوند.

 

یکی از روش‌های پر کردن سنگ تراورتن حاجی آباد که محاسن و معایب خود را دارد پر کردن سنگ با سیمان مخصوص است اصطلاحا به سنگی که با این روش کار شده پر شده با سیمان می‌گویند

در این روش سنگ دارای سوراخ را ابتدا کالیبر می‌کنند یعنی با دستگاهی که وظیفه آن هم اندازه کردن ضخامت سنگ‌ها و از بین بردن نقش احتمالی و رد پای دیسک قله بر روی سنگ بریده شده است. کالیبر می‌کنند در ادامه سنگ به وسیله دستگاه مخصوصی باسیمان پر می‌شود این دستگاه سیمان تهیه شده رادر سه یا چهار یا پنج کله از رقیق تا غلیظ با فشار به تراورتن تزریق می‌کند.

 

 

سیمان به کار رفته ترکیبی از سیمان سفید و کربنات کلسیم میکرونیزه چسب مخصوص رنگدانه‌های خاص است تراورتن پر شده پس از طی این مرحله در محلی نگاه داشته می‌شود.

 

 

در این مرحله که یک هفته طول می‌کشد سنگ باید هوا بخورد و روزانه به آن اب داده شود تا گیرش اولیه سیمان انجام شود سنگ تراورتن شکلاتی.