سنگ توقیفی

مواردی که در استفاده از سنگ تراورتن برای کفپوش باید در نظر گرفت

یکی از سوالات متداول تیم های مشاوره تولید، موضوع فوق می باشد. آیا باید از سنگ تراورتن در کف ساختمان های خود استفاده کنیم؟ پاسخ این است که بسته به شرایط، نوع سنگ انتخاب شده و استفاده مورد نظر، پاسخ متفاوت خواهد بود. البته این بدان معناست که اگر از سنگ تراورتن ضعیف تری در کف استفاده کنیم، سنگ به زودی آسیب می بیند و کل کار زیر سوال می رود، اما اگر از سنگ مرغوب استفاده کنیم، قطعا دوام بیشتری خواهیم داشت. از طرفی نوع کاربری ما و سبک اجرای ساختمان نیز مهم است. باید مشخص شود که سنگ برای کدام قسمت از ساختمان استفاده می شود. پارکینگ، راه پله، اتاق نشیمن و سالن، اتاق خواب، آشپزخانه… البته هر کدام ملاحظات خاص خود را دارند.

مزایای استفاده از سنگ تراورتن در کف ساختمان

– زیبایی منحصر به فرد
سنگ تراورتن به دلیل بافت و خواصی که دارد شبیه هیچ سنگ دیگری نیست و همین خاصیت فوق العاده آن است که به آن اجازه می دهد زیبایی بی نهایت را به کف ساختمان ها بیاورد. رنگ های متنوع تراورتن و همچنین شکل و ظاهر آن آن را از سایر سنگ ها متمایز می کند. حالت مواج آن به خصوص نمونه های چرمی آن ظاهری بسیار شیک و مجلل دارد که می تواند کف هر ساختمانی را فوق العاده جذاب جلوه دهد. از آنجایی که سنگ تراورتن بافتی مشابه سنگ های دیگر مانند مرمر و مرمریت ندارد و دارای حفره می باشد، می توان آن را منحصر به فرد دانست. به همین دلیل است که سنگ کفپوش تراورتن را نمی توان با هیچ سنگ دیگری مقایسه کرد، فقط به دلیل محدودیت هایی که دارد در مکان های کمتری شاهد استفاده از آن هستیم.

معایب استفاده از سنگ تراورتن در کف ساختمان

– رنگ ها و اشکال مختلف
سنگ تراورتن یکی از جذاب ترین و زیباترین نمونه های سنگی است که برای کف سازی استفاده می شود. سنگ تراورتن در رنگ های متنوعی وجود دارد. رنگ های سفید، کرم، کرم روشن، شکلاتی، عسلی، بژ کرم، زرد، قرمز، نقره ای، رنگ نستله و… نمونه هایی از این گونه رنگ های سنگی هستند. علاوه بر این، نمونه های غیر مواج و مواج این سنگ در دنیایی از رنگ های مختلف آمده است که باز هم بر تنوع آن افزوده است. بنابراین می توان گفت اگر قصد دارید از سنگ تراورتن در کف خود استفاده کنید، می توانیم هر رنگی را بدون محدودیت انتخاب کنیم. به همین دلیل است که می گوییم هیچ سنگ دیگری به جز مرمر نمی تواند با تراورتن برای کف سازی رقابت کند.

– مناسب برای ساختمان های خاص و مجلل
کفپوش تراورتن به دلیل ماهیت خاص آن در همه جا موجود نیست. می دانیم که اجرای این نوع سنگ محدود است و از طرفی قیمت سنگ مرغوب و مطمئن نسبتاً بالاست. به همین دلیل است که به ندرت سنگ تراورتن را در کف ساختمان ها می بینیم. اما مسلما اگر پروژه مجلل و خاصی داشته باشیم می توانیم شاهد اجرای سنگ تراورتن بدون کف باشیم. به دلایلی که در بالا ذکر شد می توان سنگ تراورتن کف را یکی از جذاب ترین سنگ های کفپوش نامید.


مقالات مرتبط را بخوانید: بهترین سنگ ها برای کفپوش ساختمان های تجاری


مزایای استفاده از سنگ تراورتن در کف ساختمان

معایب استفاده از سنگ تراورتن در کف ساختمان

– مقاومت در برابر فشار و سایش پایین
سنگ تراورتن از مقاومت فشاری و سایش خوبی برخوردار نیست به همین دلیل در کف سازی کمتر از آن استفاده می شود. البته برای این مشکل راه حلی وجود دارد و آن استفاده از چرم و سنگ ضخیم است.

– محدودیت در اجرای نمایش در فضای باز
سنگ تراورتن به دلیل ماهیت متخلخل آن برای استفاده در فضای باز مناسب نیست. این برای همه شهرها صد در صد برای شهرهایی مانند باران، شارجی و سردسیر صدق می کند. این بدان معنی است که ما نمی توانیم از این نوع سنگ در حیاط یا فضای باز خود استفاده کنیم. زیرا در اثر بارندگی و ترافیک و سرما پوست می کند و می ترکد و از بین می رود.

– کفپوش تراورتن گران است
اگر بخواهیم از سنگ مرغوب و قابل اعتماد در کف استفاده کنیم باید معادن خوب و ضخامت بالا داشته باشیم. امروزه سنگ تراورتن در این سایز قیمت بیشتری نسبت به سایر سنگ های کفپوش دارد.

در نتیجه

ذکر این نکته ضروری است که ما سنگ تراورتن را برای کف سازی در مراحل ساخت مناسب نمی دانیم، اما البته همیشه برای هر مشکلی راه حلی وجود دارد. اولین راه حل استفاده از سنگ تراورتن مرغوب و قابل اعتماد است. حالت دوم ضخامت 2 یا 3 سانتی متر و مورد آخر استفاده از تراورتن چرمی یا صفرساب است. دلیل توصیه ما به عدم استفاده از تراورتن در کف این است که این سنگ به دلیل ماهیت متخلخل آن برای پاها ایمن نیست. یعنی مقاومت فشاری آن کم است. بنابراین به مرور زمان از ترافیک فرسوده شده و ظاهر سنگ به خطر می افتد. اما اگر کف از تراورتن چرمی باشد این مشکل پیش نمی آید. این بدان معناست که هیچ نقصی در ظاهر سنگ وجود نخواهد داشت و از آنجایی که سنگ بدون رزین پردازش می شود، لازم نیست نگران خروج رزین از مرکز سنگ باشیم.

“ما در هر مرحله از ساخت و ساز با شما هستیم”

031-91004468

مشاوره تلگرام

4 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *